Minekraft / Zvieratá / Prasa

  • cz: prase
  • en: Pig
  • sk: Prasa
RepaPig SpawnerMrkvaZlatá mrkvaMrkva na udici PrasaPrasa Raw PorkchopZombie piglin

Prasa je pasívna entita v hre Minecraft, ktorá predstavuje jedno z najznámejších hospodárskych zvierat. V hre sa objavuje už od raných verzií a hrá dôležitú úlohu v poľnohospodárstve, zásobovaní potravou a dokonca aj v doprave.


Vzhľad a správanie


Prasa má ružovú kožu a malé čierne oči, pričom vydáva typické chrochtanie. Pohybuje sa náhodne po trávnatých blokoch a vyhýba sa nebezpečenstvu. Ide o pasívny mob – neútočí a neuteká pred hráčom, no v prípade zranenia sa snaží ujsť. Prasatá sa spawnujú najmä na trávnatých blokoch pri dostatočnom osvetlení (úroveň svetla minimálne 9) a v nadmorských výškach od 0 do 256.


Rozmnožovanie a kŕmenie


Prasatá možno rozmnožovať pomocou mrkvy, zlatej mrkvy alebo repy. Po nakŕmení dvoch dospelých prasiat jedným z týchto druhov potravy vstúpia do „láskyplného režimu“ a vytvoria prasiatko. Mládňa dorastie do dospelého štádia približne za 20 minút, pričom čas možno skrátiť ďalším kŕmením. Prasatá nasledujú hráča, ktorý drží v ruke niektoré z vyššie uvedených jedál.


Výpady a koristi


Po zabití prasaťa sa z neho môže dropnúť surové bravčové mäso (1 až 3 kusy). Ak je prasa zabité v ohni alebo láve, mäso sa automaticky upečie na pečené bravčové mäso. Okrem mäsa môžu prasatá pri smrti poskytnúť malé množstvo skúsenostných orbiec. Prasiatka (mladé prasatá) nevyhadzujú žiadny drop.


Využitie na jazdenie


Jednou zo zaujímavých vlastností prasaťa je možnosť jazdiť na ňom. Hráč musí najskôr osedlať prasa pomocou sedla a následne si naň sadnúť pravým tlačidlom myši. Na ovládanie smeru pohybu sa používa „palica s mrkvou“ (angl. carrot on a stick). Prasa sa dá takto navigovať, no je pomalšie než kôň alebo iné jazdné entity. Ak prasa zasiahne blesk, premení sa na zombifikovaného piglina, tzv. zombie pigman (v novších verziách zombified piglin).


Historické zaujímavosti


Prasa bolo jedným z prvých zvierat pridaných do hry a v minulosti slúžilo aj ako základ pre vývoj iných entít. Napríklad model prasacieho tela bol v raných prototypoch použitý na tvorbu creepera – chyba v kóde spôsobila, že sa telo prasatia obrátilo vertikálne, čo viedlo k vzniku dnes ikonickej nepriateľskej entity.


Súvisiace entity a varianty


Okrem bežných prasiat sa v hre nachádzajú aj netradičné príbuzné entity. V dimenzii Nether možno stretnúť tzv. hogliny – nepriateľské príbuzné prasaťa – a piglinov, ktorí sú humanoidné prasačie bytosti. Zmenou prostredia alebo špecifickým zásahom blesku sa prasa môže premeniť na iný typ mobu, čo dodáva hre hĺbku a variabilitu.


Identifikátory a technické údaje


V dátových súboroch hry má prasa identifikátor minecraft:pig. Zdravie dospelého prasaťa je 10 (5 sŕdc). Patrí do kategórie pasívnych mobov a je považované za suchozemskú entitu. Spawnuje sa prirodzene v miernych biomoch ako sú pláne, lúky či lesy. Pri použití spawn vajíčka s prasaťom možno prasa vyvolať kdekoľvek, ak to dovoľujú herné podmienky.


Prasa tak predstavuje jednoduchú, no multifunkčnú entitu v Minecrafte, ktorá spája poľnohospodársku, kulinársku aj dobrodružnú stránku hry. Jeho prítomnosť dodáva svetu hry život a autentickú farmársku atmosféru.


Jedinečný identifikátor: 818
Minecraft identifikátor: entity.minecraft.pig